Den pædagogiske læreplan i Voerladegård børnehave er udarbejdet i efteråret 2024.
Den tager afsæt i det brede læringsbegreb og er et redskab som understøtter det pædagogiske personale i hverdagens praksis. Vi arbejder med data og dokumentation som grundlag for praksis. Læreplanen er et dynamisk materiale som sammen med børnenes spor og interesser danner grundlag for planlægning af læreplansforløbene.
Vi har stort fokus på legen og at det pædagogiske personale skal udfordre og udvikle børnenes leg, nysgerrighed og viden. Herunder vises børnehavens grundstruktur for læringsmiljøet.
Den fulde version af læreplanen for Voerladegård børnehave kan læses i den vedhæftede PDF.
Grundstruktur i læringsmiljøet i børnehaven fra kl. 6.30 til 17.00 | |||
Tidspunkt | Organisering/struktur | Samspil | Læring, udvikling og trivsel |
6.30 til 7.30 | Der åbnes sammen med SFO og klub, i SFO´s lokaler. Forskellige legemuligheder i blandede aldersgrupper. | Alle børn modtages og der sørges for en god morgen, med leg eller morgenmåltid.
| Den gode overgang fra hjem til børnehave. De øver sig i at være i kontakt med andre børn og lege med børn der er ældre en dem selv. Ifm. måltidet øver de turtagning og at håndterer bestik.
|
7.30 til 8.30 | Der tilbydes forskellige legestationer på stuerne.
| Personalet er opmærksomme på den gode overgang mellem hjem og børnehave og guide dem ind i aktiviteter og lege.
| De øver sig i at sige farvel til forældrene. De øver sig i samspil med andre og være i kontakt med andre børn. |
8.30 til 9.00 | Der holdes fælles morgensang med skolen to gange ugentligt. Når morgensangen er færdig spises der formiddagsmad. De tre andre dage spises der formiddagsmad. Ifm. formiddagsmaden gennemgås dagens aktiviteter, visuelt med piktogrammer og fortalt af personalet.
| Personalet sætter rammen for den visuelle gennemgang. Der bliver ofte læse en historie, lyttet til en sang m.m.
Ved formiddagsmaden øves turtagning og børnerettede samtaler med personalet. | Børnene får hjælp til at få overblik over dagen og guides til de aktiviteter som de skal deltage i. Der er fokus på at vente på tur og turtagning i samtaler. |
9.00 til 10.45 | Pædagogisk tilrettelagte aktiviteter med afsæt i læreplansteamer. Der tilrettelægges med mindre grupper med fokus på sprog og leg. Ture ud af huset, science og aktiviteter med fokus på motorik. | Personalet har tilrettelagt forløb, så der er forskellige lege og læringsmiljøer. Forløbene er planlagt på baggrund af personalets observationer, data om børnene og børnenes perspektiv. Personalet er engagerede og medlegende voksne. | Børnene får tilbudt læringsmuligheder som er tilrettelagt efter den aktuelle børnegruppe. Der er fokus på: Sprog Leg Science Sang Natur og udeliv
|
10.45 til 11.45 | Samling i børnehaven og efterfølgende frokost. Børnene har faste pladser og guides i overgangene.
Overgangen fra spisning til garderobe/legepladsen, afvikles i små grupper. | Børnene inddrages i samlingen og de gøres aktive med bevægelse og sang. Sprog, samtaler og turtagning er fokus i samling. Børnene har en rolig stund under spisning, med samtale eller rolig musik. ------- Børnene øver sig i selv at mestre toiletbesøg og påklædning. | Børnene bidrager meningsfuldt til fællesskabet. De øver sig i selv at mestre, spilleregler og mærke sult og mæthed.
Børnene øver egne færdigheder, får indblik i årstiderne og turtagning. |
11.45 til 14.00 | Aktiviteter på legepladsen. Børn og personale fordeler sig.
| Personalet understøtter børnenes leg og guider dem til at udvikle legen. Personalet er ”medlegende voksne”. | Børnene øver sig på samspil, at aflæse hinanden og udvikle rollelege. Der er fokus på at bevæge de store muskelgrupper ved at; løbe, grave, hoppe, trille m.m.
|
14.00 til 14.30 | Børnene har stille/hviletid – her hygger de sig med ro, musik og et tæppe efter høj aktivitet på legepladsen. -------- Der spises eftermiddagsmad; brød og frugt/grønt. | Børnene har en stund der er deres egen. Derefter skal de lave nye lege/aktiviteter. ------ Maden kan spises ude og inde efter vejret. Der tales om hvilke muligheder eftermiddagen indeholder. | Børnene øver sig i at finde ro og fastholde opmærksomheden ifm. spisning. |
14.30 til 17.00 | Der tilbydes aktiviteter og leg ude og inde. Legen kan være styret af de voksne eller være på børnenes eget initiativ. | Personalet deltager som ”medlegende voksne” og tilføre legen nye elementer. Der prioriteres nærvær med børnene i små grupper og et godt farvel og et hint om barnets dag.
| Børnene styrker deres legerelationer og legekompetencer. De øver fordybelse og koncentration om valg af leg og aktivitet. |
December 2024